Thank you Indonesia - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Amanda - WaarBenJij.nu Thank you Indonesia - Reisverslag uit Kuta, Indonesië van Amanda - WaarBenJij.nu

Thank you Indonesia

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

13 September 2013 | Indonesië, Kuta

Hello Blanda,

Wauw, wauw, wauw, wat is Indonesie mooi! Het is een super groot land en heb naar verhouding eigenlijk maar heel weinig kunnen zien maar wat is het prachtig. Oja Blanda betekend trouwens Nederland in het Indonesisch, niet dat ik de indonesische taal nu beheers hoor. De lokals zijn heel vriendelijk en willen allemaal met je praten, ook hier denken ze weer dat ik uit Zweden kom maar als ik maar als ik dan vertel dat ik 100% nederlands ben(toch mam, pap?) is het direct Blanda, Blanda..... Wat ik verder heb onthouden zijn de namen van het eten hier, ja het indische eten bevalt me prima:).

Me laatste blog ging over de vier indrukwekkende weken Thailand.Indrukwekkend door de olifanten, de situatie in het weeshuis, lesgeven, mega stad Bangkok en de cultuur. Bali was ook erg indrukwekkend maar op een heel andere manier; indrukwekkend door de prachtige natuur(eilanden), vriendelijke mensen en relaxte sfeer. Ik heb weer genoeg om over te schrijven.

Zondag 18 augustus, ben ik na een prima vlucht geland op het vliegveld van Bali. Het uitzicht was daar direct al prachtig, ben zonder probleme de douane door gekomen en een visa gekregen voor 30 dagen. Daarna wel direct opgelicht door van de mannetjes die je tas dragen en een taxichauffeur maar goed toen ik daar achter kwam wist ik wel direct hoe het hier werkt met het geld en is het me niet weer overkomen. Besloten om me reis hier te starten in Kuta, een plek met veel backpackers en waar het dus makkelijk moet zijn om snel met andere mensen in contact te komen. En dat bleek ook zo te zijn want aan het eind van de dag was ik al via couchsurfing(website voor backpakers) in contact gekomen met backpackers die ook in deze buurt zitten en hebben we plannen gemaakt voor de volgende dag. De rest van de dag de buurt wat verkend(oa een stand vol met surfers:)) en wat informatie verzameld van wat er allemaal te doen is. Aan de eind van de dag was het me dan ook al duidelijk dat ik me hier zeker zal gaan vermaken!

Maandag 19 augustus, oke ik zeg het nog een keer; wauw wat is Bali mooi zeg! We hadden een chauffeur voor de dag gehoord en deze heeft ons een paar prachtige plekjes van Bali laten zien. `We` zijn trouwens: Bella(Jakarta), Divya(Singapore), Alex(Lyon), Quene(Londen) en ik (Genemuiden/IJsselmuiden) ;). Onze eerste stop was de Tanah Lot tempel, een tempel op een rots waar je als het eb is heen kunt lopen. Super toeristisch maar zeker de moeite waard, erg mooi ook de omliggende tempeltjes. Daar me gezicht gewassen met `heilig water`, wat reist op me voorhoofd gedrukt gekregen en een bloemetje achter me oor; me eerste kennismaking met het Hindoeisme. Na de lunch hebben we wat gerelaxt op een klein verscholen strandje(het prive stand idee met wit strand, palmbomen, licht blauwe zee etc.), bekend uit de film `Eat, pray, love`. Het was een hele klim om er te komen maar zeker de moeite waard. Vervolgens zijn we naar Uluwatu gereden, een andere bekende tempel die op de rand van een cliff staat, hier hebben we de zonsondergang gekeken.

Dinsdag 20 augustus, ben ik met Nora en Elianne naar Ubud gereisd. Nora komt uit Duitsland maar studeert al 4 jaar in Nederland, met haar ben ik in contact gekomen via couchsurfing. Elianne komt uit Frankrijk een heb ik in mijn hotel leren kennen. Daar een mooi hotel gevonden en vervolgens heerlijk balinees gelunched met een prachtig uitzicht over de rijstvelden. In de middag hebben we een chauffeur geregeld die ons wat van de omgeving heeft laten zien; prachtige rijstvelden en kleine dorpjes. Ook hebben we een plantage van de meest dure en exclusieve koffie bezocht: Kopi Luwak. Kopi Luwak is een Indonesische koffie en is de duurste ter wereld. Waarom? Niet omdat de bonen zo bijzonder zijn, maar de verwerking ervan wel. De koffiebessen worden namelijk opgegeten door de Luwak (een soort kat). De pit wordt niet verteerd door het beestje en dus weer uitgepoept. Vervolgens worden deze pitten geraapt, gewassen en licht geroosterd. Letterlijk poepiedure koffie dus! We hebben het daar natuurlijk ook kunnen proeven maar zo heel bijzonder lekker vond ik het eigenlijk helemaal niet.
In de avond hebben we een traditionele voorstelling bezocht met dans en muziek, het zag er allemaal prachtig uit maar we begrepen geen snars van het verhaal. Ook niet toen we het programmaboekje na afloop nog eens goed door hadden gelezen.

Woensdag 21 augustus, dag twee in Ubud. Vandaag door het dorpje geslenterd en wat geshopt. Totaal geen straf want Ubud is een heel mooi traditioneel dorpje en staat bekend om de art crafts, oke het is inmiddels best toeristisch maar ik vind het nog steeds erg mooi! Eind van de middag met Nora terug gereisd naar Kuta en afscheid genomen van Elianne. Nora ging toen weer naar haar vriend(die is in Bali voor een congres) en ik heb afgesproken met Divya om in Kuta een geweldige trip te boeken voor de volgende dag!

Donderdag 22 augustus, de dag dat een lang gekoesterde droom in vervulling is gegaan! Vroeg in de ochtend werden we opgehaald door een chauffeur die ons naar de andere kant van het eiland bracht. Dit is de enige plek op het eiland waar we ze kunnen zien en omdat het met zonsopgang was moesten we al erg vroeg vertrekken. Rond een uurtje of half zes kwamen we aan in Lovina en daar lagen de bootjes al op ons te wachten. Tegen de tijd dat we het water op gingen begon de zon op te komen, super mooi om te zien zo vanaf het water. En na wat zoeken kwamen ze dan eigedelijk te voor schijn, de dolfijnen! Ze zwommen in grote groepen en sprongen vrijwel synchroon boven het water uit. Zo gaaf om te zien, de zonsopgang op de achtergrond maakte het plaatje perfect!
Na op het stand geontbeten te hebben was het al tijd voor het hoogte punt van de dag, voor Divya en mij was het tijd om onze droom in vervulling te laten gaan; zwemmen met dolfijnen! Na wat instructies was het tijd om de dolfijnen te ontmoeten, twee mannetjes: John en Rambo. Wat een mooie- en slimme beesten en wat voelt de huid apart aan. We mochten bij ze in het water, met lifejacket aan dat wel, en daar konden we ze `aaien`, met ze dansen, klappen, zwommen ze met ons het bazin rond, kregen we kusjes en voerden we ze visjes. Die beesten doen echt alles voor een visje. De tijd vloog voorbij! Het was een super gave ervaring maar toch ook wel een beetje dubbel want die beestjes horen natuurlijk gewoon in de zee rond te zwemmen. Ook vertelden ze ons dat de dolfijnen zijn `gered` uit een circus maar ik vraag me af wat daar waar van is.
De volgende activiteit die op het programma stond was een bezoek aan een bekende warm water bron, er zit daar zwafel in het water wat goed voor je huid blijkt te zijn. Zag er allemaal erg mooi uit en hier heb ik Divya haar eerst zwemles gegeven, ze is grotendeels opgegroeid in Saoedi Arabie en heeft daar nooit leren zwemmen.
Hierna hebben we de `Git Git` waterval bezocht, de grootste van het eiland erg indrukwekkend. Daarna zijn we na een uitzichtpunt over het `Twin Lake` gereden, prachtig uitzicht natuurlijk weer. Na de lunch hebben we een bezoek gebracht aan de Ulan Danu Tempel, deze ligt tussen de bergen in een meer ook erg mooi en wat de laatste activiteit van deze onvergetelijke dag!

Vrijdag 23 augustus, maar is besloten om een dagje rustiger aan te doen om te kunnen nagenieten van alle prachtige dingen die ik de afgelopen dagen heb gedaan/gezien. In de middag nog geluched met Divya, haar vergezeld met een zoeken van souveniers en haar uitgezwaaid toen ze aan het eind van de middag naar het vliegveld vertrok. Divya en ik komen uit heel verschillende culturen en zijn ook opgegroeid in een heel verschillende omgeving maar toch denken we over heel veel dingen het zelfde en kunnen het erg goed met elkaar vinden. Heel bijzonder vind ik dat en dat vindt zij ook, heb er echt een vriendin bij.

Zondag 25 augustus, vandaag net als gister druk geweest met me blog, kaartjes schrijven, foto`s uploaden etc. In de middag had ik afgesproken met Bella, zij had een scooter en zijn toen naar Seyminyak gereden. Hier hebben we op het strand de zonsondergang gekeken, hierna zijn we terug gegaan naar Kuta en heb ik een telefooncel opgezocht om oma te kunnen feliciteren. Vervolgens hebben we ons opgefrist en zijn we op het dakterras van Skygarden(grootste club van Bali; vijf verdiepingen) en daarna zijn we uit gegaan. Al snel kwamen we daar Jake en John, twee gezellige australische jongens waar ik de avond ervoor mee uit ben geweest, tegen en met hen hebben we tot de late uurtjes gefeest.

Maandag 26 augustus, afscheid genomen van Bella(ging terug naar Jakarta) en in de middag gelunched me Nora in Seyminyak. Lekker gekletst en vervlogens ben ik over het strand terug gelopen naar Kuta, halver wege in gesprek gekomen met een local en een international uit Saoudi Arabie en met hen heb ik toen gevoetbald op het strand. Super leuk was dat!

Dinsdag 27 augustus, heb ik een erg gezellige dag gehad met Nora. We hebben toen oa. een balineese massage gehad, nou ik ben er nu officieel over uit. Ik hou echt niet van massages, ik kan me echt niet ontspannen en zit vooral om me heen te kijken. Eind van de dag ook afscheid moeten nemen van Nora want die vloog de volgende dag weer richting huis. Een erge leuke meid, denk dat we elkaar in Nederland nog wel eens gaan opzoeken:). Na een erg gezellige week met Nora, Bella, Divya, Jake en John was ik weer alleen, nouja alleen. Ik was hier natuurlijk ook alleen gekomen en heb de hele week doorgebracht met allemaal leuke mensen. En deze avond had ik ook alweer Truls ontmoet, een Zweedse jongen die ook alleen aan het reizen was. Met hem ben ik de avond gezellig uit geweest.

Woensdag 28 augustus - vrijdag 6 september, heb ik doorgebracht op de gili eilanden. Met een fastboat ben je er in 2 uur, het zijn 3 eilanden voor de kust van Lombok. Als je op het eiland staat kun je Lombok zien. Nouja eilanden, eilandjes. Ik verbleef op het grootste eiland, Gili Trawagan, als je een beetje doorloopt kun je het eiland in 1,5 rond rondlopen! Maar wat prachtig, wauw! Wit strand, palmbomen, de zee begint helder gaat over in lichtblauw en eindigd donker blauw, zo mooi! Op de eilanden is niet veel te doen, het enige wat je kunt doen is: eten, drinken, relaxen op het strand, snorkelen en duiken en dat is precies wat ik heb gedaan. In de avonden kun je films kijken op het strand, ja letterlijk op het strand. Je ligt op strandbedjes en kijkt naar een groot scherm. Zo heb ik oa. de film `The Beach`(met Leonardo) op the beach gekeken, heel bijzonder zo met dat geluid van de golven op de achtergrond en zand onder je voeten.
Het snorkelen is er ook echt super gaaf, als je het strand af loopt met je snorkel en vinnen zit je naar een paar meters al tussen allerlei kleuren vissen! Op een gegeven moment zwom er zelf schildpad van wel een meter naast me, zo gaaf! Heel mooi ook om die schildpadden onder water ze zien bewegen. Ik heb ook een dag een snorkeltrip geboekt, super mooie kleuren vissen gezien en 3 schilpadden! En de andere eilanden bezocht, deze zijn kleiner, er zitten veel minder toeristen en er staan maar een paar acccomodaties. Als je hier rond loopt krijg je soms echt een beetje het Robinson Crusoe gevoel!
Ook heb ik hier een experiance dive gedaan. Omdat ik nog nooit eerder gedoken heb begonnen de lessen in een zwembad, we(ik en twee jongens uit Italie en Frankrijk) krijgen uitleg over de uitrusting, onder water ademen, zwemmen etc. Dat ging allemaal best prima en in de middag mochten we toen al in de zee duiken, super gave ervaring. De omstandigheden waren niet heel goed, door de sterke stroming. Maar ik ben niet in paniek geraakt onder water, hoera. We zijn tot 8-12 meter diep gegaan en ben echt blij dat ik ook deze sport heb mogen ervaren.
In deze week ben ik veel opgetrokken met: Emma(London), Natalia(Vancouver), Tamer(Londen) en Awi en Amadou(Bremen). Erg gezellig mensen van ongveer mijn leeftijd.
Op het eiland maken ze trouwens geen gebruik van motorvoertuigen maar hebben ze paarden, nouja ponytjes, die al het voedsel en drank en toeristen het eiland rond brengen. Ik heb er geen gebruik van gemaakt en vond het echt super zielig, in Nederland zou het onder dierenmishandeling vallen. Veel pony`s hadden wonden op hun lichaam en de wagens waren vaak echt veel te zwaar belanden. Het enige minpuntje van dit eiland! Het koste me veel moeite maar na een dikke week werd het wel eens weer tijd om deze prachtige eilanden te verlaten.

Vrijdag 6 november, ben ik terug gereisd naar Bali. Ik had ervoor gekozen om met de ferry terug te reizen naar Bali, goedkoper maar het neemt wel de hele dag in beslag. Eerst werden we in een klein bootje naar Lombok vervoerd. Daarna ben ik in 3 verschillende rammel busjes naar de grote haven van Lombok vervoerd en daar met een ferry in 6 uur naar Bali gevaren. Onderweg had ik een man uit turkije ontmoet, hij had ook het plan om op Bali naar Ubud te gaan en met hem ben ik toen het laatste stukje naar Ubud gereisd. Toen we daar aankwamen was het al laat in de avond en daar hebben we toen samen een kamer geboekt, is een stuk goedkoper en wel zo gezellig. Nevzat is een erg aardige man, die vorige jaar jong met pensioen is gegaan en nu de wereld aan het rond reizen is. Hij heeft erg interessante verhalen te vertellen.

Zaterdag 7 september - 9 september, heb ik met Nevzat in Ubud en omgeving doorgebracht. De eerste dag hebben we rond gelopen en de andere twee dagen hebben we scooters gehuurd. Ik had in me leven nooit een scooter bestuurd, nee ik ben 22 en heb auto`s, trekkers, heftrucks, shovels etc. bestuurd maar nog nooit een scooter dus dat werd wel eens tijd. Geen idee waarom maar ik dacht dat het best lastig was maar dat viel reuze mee, ik reed zo weg in het chaotische verkeer van Indonesie. Heb weer een mooie primeur toe te voegen aan de lijst met primeurs van deze reis. Het scooter rijden was erg leuk en bedenk me nu dat we in de dagen best veel gezien hebben: Monkey forrest, vulkaan, hoogste berg van Bali, prachtige reistvelden, lake, zee, schattige dorpjes, tempels etc. Nevzat was een goed gezelschap en heb een paar gezellige dagen gehad. Oja en ik heb inmiddels ook ervaren hoe het voelt als je als celebertie over straat moet, pff. De aziatische toeristen die hier in Bali komen willen namelijk maar wat graag met je op de foto en staan je regelmatige aan te gapen. Ik ben blank, lang, heb blauwe ogen en ben blond en dan val je hier als je het binnenland in gaat nogal op. Zo heb ik wel eens een dik kwartier staan poseren omdat ze allemaal met me op de foto willen.

Dinsdag 10 september, ben ik weer terug gereisd naar Kuta en is Nevzat op weg gegaan naar Java. Als je een voorstelling van Kuta wil maken denk dan maar aan de Costa`s in Spanje. Verschil met Costa`s is dat de golfen hier beter zijn en ideaal voor de beginnende surfer.

Vandaag is het vrijdag 13 augustus, de afgelopen 2 dagen heb ik weer pogingen gedaan om het surfen onder de knie te krijgen maar helaas ik blijk echt geen talent te hebben. De surfleraar van de 1e dag lachte me constant uit(wel op een leuke manier) en de 2e zat, ik denk uit verveling, constant met een andere surfleraar apengeluiden te maken. Erg grappig, dat wel. Vandaag maar een break genomen van het surfen, het is tenslotte vrijdag de 13e en ik en surfen blijken geen goede combinatie te zijn;). Daarom maar besloten jullie weer eens op de hoogte te brengen van mijn belevenissen hier.

Over een paar dagen loopt mijn visum hier af en dan vlieg ik terug naar Australie. Ik kom daar de 17e aan en omdat er in Brisbane weinig te doen is en mam en Gert pas in het weekend aankomen heb ik besloten dan een paar dagen naar Byron Bay te gaan. Steven zit daar dan ook en lijkt me erg leuk hem weer even te zien.

Met mam en Gert ga ik volgende week(o, dat klinkt heel raar na bijna een jaar `alleen` te zijn geweest) een auto huren en langs de oost-kust toeren, heb er super veel zin in! :) En dan lieve mensen kom ik weer terug naar Nederland, heel raar idee maar u een dikke 3 weken zit ik weer in Nederland. Whhooaaa tot over een paar weekjes!

Take care,
Amanda

  • 13 September 2013 - 10:52

    Paula Brouwer:

    Wauw Aman! Je maakt echt veel mee super gaaf. Bali is idd super mooi! Ik mis je, gelukkig nog maar een paar weekjes en dan zie ik je eindelijk weer! Geniet er van, en ook met je mams straks!

    Dikke knuffel

  • 13 September 2013 - 10:58

    Maaike:

    Amandaaa!

    Oh wat leuk weer om te lezen. Je vorige blog over Thailand vond ik ook al zo mooi. :) En wat ben ik blij dat ik nu ook naar Indonesië en Thailand ga over 2,5 week. :D Ben benieuwd naar de foto's bij dit verhaal maar die zullen vast nog wel volgen. Leuk zeg dat je bent wezen duiken! Geniet nog maar lekker van de laatste dagen op Bali en dan een goede reis naar Australië. Veel plezier met je moeder en je oom!!

    Liefs Maaike

  • 13 September 2013 - 17:15

    Danielle:

    Heee zus,

    Weer super leuk om je blog te lezen, echt gaaf wat je allemaal mee maakt!
    Super mooie foto's trouwens en tot over drie weekjes

    xx daan

  • 14 September 2013 - 10:03

    Jesca:

    Woh amanda! Wat heb je al veel mooie plaatsen gezien!
    Heel veel plezier met je moeder en oom;)
    En tot over drie weken! :D
    XX

  • 16 September 2013 - 16:05

    Mams:

    Hai lieve schat nog 4 nachtjes!!!!!!!!

    XXXXXXXXXXXXXXXXXXX mams

  • 17 September 2013 - 13:19

    Yvonne:

    Amaandaaa!


    Wauuww wat weer een mooi reisverslag!
    Heb hem even doorgestuurd naar mijn ouders, die gaan over minder dan 2 weken ook naar bali, dus die vinden het ook vast wel interessant!:)
    Gaaf he dat duiken! ik heb het vrijdag ook gedaan in een zwembad dan wel... Prima voorbereiding voor het duiken straks in Mexico! vond het in een zwembad al een hele ervaring:p haha
    Heeeeeeeeeel veeeeeeeel plezier nog samen met je moeder en je oom!!
    Geniet lekker van je laatste weekjes!

    Xxxx Yvonne

  • 17 September 2013 - 13:58

    Erna:

    Hoi Amanda,
    Wat onzettend leuk om even wat van je te lezen. Nu over bali nog wel! Wat een bofkont ben je toch om zoveel te kunnen en mogen zien van de wereld. Wij hebben ook al veel zin in onze vakantie en daarom is het juist extra leuk om te lezen wat jij daar zoal hebt gezien. We wensen je nog een hele fijne tijd toe samen met je moeder en je oom. En als je straks weer in Nederland bent kom je maar eens even gezellig wat drinken bij ons. Lieve groet, Erna

  • 17 September 2013 - 14:20

    Annet:

    Amanda!!

    Wat een super leuk reisverslag!!! Ik heb bijna alleen maar leuke, gave, mooie, stoere, geweldige dingen gelezen! haha :) Ik ben echt jaloers op je hoor! :D Als het goed zit je vanaf vandaag weer in Australië! Ik hoop dat je je nog een paar daagjes kunt vermaken voordat je moeder en oom komen! Heeeeeeeeeeeel veel plezier nog! En tot SNEL!!! :D

    Xx Annet

  • 21 September 2013 - 21:41

    Bertine Palland:

    Wederom weer een erg leuk verhaal! Geniet van het laatste deel van je reis!

  • 22 September 2013 - 10:13

    Nienke:

    He Amanda, wat een mooie reisverhalen! Inmiddels is het nu de 22e.. En zijn je moeder en oom ook bij je. Wat zal je idd moeten gaan wennen aan niet meer alleen zijn. Toch wens ik jullie nog een paar prachtige weken. Groeten uit Zeist.

  • 23 September 2013 - 13:31

    Lotte:

    Hey Amanda mooi verhaal weer hoor! Nu wil ik ook naar Azië en doen wat jij allemaal gedaan hebt :-) wel knap dat jij 6 november al beleefd hebt zeg haha! Zal wel een typ foutje zijn geweest. Nou uhe in iedergeval. Ik ga je morgen even bellen ja en dan gaan we even bij kletsen.

  • 04 Oktober 2013 - 13:37

    Riekje Kno:

    Lieve Amanda,

    Nu pas je verhaal gelezen!
    Over een week hopen we je te zien en nog wat meer te horen, maar misschien ben je dan wel helemaal sprakeloos van alles wat je hebt meegemaakt!
    Ook goed!
    Het verhaal van het weeshuis houdt me nog steeds bezig.
    Kunnen we in Nederland niets doen aan deze wantoestanden?
    Wil ik graag met je over praten.
    Misschien kunnen we Carla en Henk om advies vragen, ze hebben 20 jaar ervaring in het ontwikkelingswerk, al was dat niet in Thailand.
    Ik heb wel jaren Thailand ondersteunt via de amanuensis van de H.B.S, dat was een goed en betrouwbaar project, dus er moet kennis genoeg zijn.
    Inmiddels maak je je klaar voor de terugtocht. Hartelijke groeten aan mama en je oom en een dikke knuffel.
    Antoon en Riekje

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 28 Mei 2013
Verslag gelezen: 965
Totaal aantal bezoekers 65548

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 30 September 2013

Backpacken in Australië via Activity International

Landen bezocht: