Four impressive weeks in Thailand - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Amanda - WaarBenJij.nu Four impressive weeks in Thailand - Reisverslag uit Singburi, Thailand van Amanda - WaarBenJij.nu

Four impressive weeks in Thailand

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

24 Augustus 2013 | Thailand, Singburi

Hallo lieve mensen,

Hier weer is een update van mij, voor de verandering niet vanuit Australie maar `het land van de lach`: Thailand. Heb hier 4 weken mogen doorbrengen en echt een hele mooie tijd gehad; veel leuke mensen mogen leren kennen en ervaringen opgedaan die me me hele leven zullen bijblijven. Me laatste blog heb ik gepost rond 20 juli vanuit Darwin, ik ben op 21 Juli aangekomen in Thailand en hier 18 augustus weer moeten vertrekken ivm me visa. Op dit moment bevindt ik me in een ander tropisch paradijs but first things first! Hieronder een verslag van vier indrukwekkende weken Thailand.

Na een prima maar lange reis(had in Singapore een overstap tijd van 10 uur!) ben ik Zondag 21 Juli aangekomen in Bangkok. Daar werd ik opgehaald door een medewerker van het project waar ik aan deelnam, deze heeft me naar Singburi gebracht. Dit is een stadje ten noorden van Bangkok, een rit van ongv. 2,5 uur, hier bevindt zich de `thuisbasis` van het project. Ik had doorgekregen dat ik daar samen met nog een meisje we de enige Nederlanders waren maar niets bleek minder waar, er bleken namelijk heel wat meer Nederlanders te zijn! Er kon weer Nederlands worden gesproken en dat was echt wel even wennen zeg, er moest serieus nagedacht worden bij het praten en australische `stopwoordjes` vielen me constant in de mond. Die avond een update gehad van wat er de afgelopen tijd in Nederland allemaal is gebeurd; het nieuwe vijfje, een nieuwe Koning, nieuwe muziek, een jaar GTST, etc. Kortom ik ben weer helemaal helemaal up to date;). De accomodatie hier is simpel maar prima te doen. Ik slaap op een kamer met Dieuwke(Friesland) en Miriam(Milaan), twee erg gezellige meiden.

Ik zal de gebeurtenissen nu proberen een beetje per `week` samen te vatten.

Maandag 22 Juli - Vrijdag 26 Juli, kan samen gevat worden als de `culturele week`. De ochtend begon elke dag met een thais ontbijt, best heftig soms die ontbijtjes. De thaise mensen starten hun dag namelijk met allerlei gefrituurd eten en dat is best even wennen voor de maag van een hollander. Vervolgens werden we(een groep van ongv. 30 vrijwilligers, europeanen en chinezen) de hele dag achterin een truck rondgereden en ondernamen we allerlei activiteiten. De eerste avond kregen we een welkom dans van de lokale kids, super schattig. De andere avonden brachten we door in de `bar`. Dat was bij de buurman die in zijn schuurtje bier en cocktails verkocht, een beetje het schuurfeest idee.
Deze week hebben we super veel tempels bezocht, zo veel dat ik de tel ben kwijt geraakt. Zo hebben we de wereldberoemde tempel bezocht met de liggende boedha en de tempel met de footprint van Boedha. Het zijn allemaal super mooie gebouwen en wat ik leuk vindt is dat je ze niet alleen kan bekijken maar er ook dingen kan `doen`. Zo hebben we op een mega lange rij met bellen geslagen voor geluk, gouden papiertjes op 7 boedha`s geplakt bij elke mocht je dan een wens doen, een armbandje gekregen deze mag je niet zelf af doen maar moet vanzelf een keer afvallen, van trappen gelopen die dan voor een bepaalde wens staan, gezegend door een monnink, offers gebracht etc. Wat dan wel weer apart was dat je voor veel dingen een klein bedrag moest betalen, het kwam er dan eigenlijk op neer dat je geld moest geven om een gelukkig leven te hebben. Maar goed vond het erg interessant om er achter te komen hoe de mensen hier met hun geloof om gaan en vindt het mooi dat de mensen hier geaccepteerd worden om wie ze zijn. Zo was onze reisleid(st)er een ladyboy, deze zie je hier in Thailand heel veel rondlopen en daar wordt totaal geen punt van gemaakt.
Deze week hebben we ook heel wat markten bezocht, de mooiste vond ik de flooting market, hier worden allerlei dingen vanuit bootjes verkocht. Ziet er allemaal erg mooi uit; al die velle kleuren kruiden en al dat verse eten. Verder zijn er super veel stalletjes met souveniers en kleding het afdingen hierbij is leuk om te doen en lijkt soms bijna wel een sport.
Ook hebben we deze week de ruines van de oude hoofdstad van Thailand bezocht; Ayuttaya. Erg groot en indrukwekkend. Verder hebben we les gehad in de Thaise taal, blijkt wel weer dat ik totaal geen talenknobbel heb want heb er vrij weinig van onthouden. Hallo is `Sa wad dee kaa`, Dank je is `Khob khun kaa`, Ja is `Chai` en Nee is `Mai chai` en dat was het wel zon beetje. Ook heb ik wat Thais leren koken, dat ging me een stuk beter af en smaakte prima.
De laatste activiteit van deze week was het bezoek aan de monkey temple, heel apart was dat. Het was een ruine van een oude temple die midden op een grote rontonde stond, het sikte hier van de aapjes en deze liepen ook rond tussen het drukke verkeer op de rontonde. De aapjes waren gek van onze spullen en zijn er oa vandoor gegaan met een zonnebril en oorbel, ook vonden ze het erg interessant om op je te klimmen. Bij mij verliep dat allemaal wel prima maar bij een paar anderen daarintegen niet! Vier mensen werden gebeten door deze aapjes! Waaronder Jenny(Oostenrijk) die met ons dit weekend naar Bangkok ging. Omdat we dit weekend met een groep meiden naar Bangkok gingen en het ziekenhuis in Singburi erg weinig voorstelde zijn we met haar naar het ziekenhuis in Bangkok te gaan om een paar prikken te halen. De choas en in het verkeer in Bangkok en de lange wachttijd in het ziekhuis zorgen er uiteindelijk voor dat ik rond 2 uur `s nachts aan me avond eten zat.

Weekendje Bangkok was er gezellig, we waren met een groep van 9 meiden (Dieuwke, Zoe, Jenny, Anna, Lara, Marieke, Nelleke en Elianne) en hebben ons daar prima vermaakt. Zaterdag ochtend zijn we naar `The Grand Palace` geweest, echt een super mooie gebouwen. Je kwam er ogen te kort. Vervolgens na een tocht in de choas van het verkeer in Bangkok gelunched in China town en geshopt bij de weekend market. Wauw wat een grote markt en wat goodkoop!
In de avond hebben we het nachtleven van Bangkok verkend op Khao San, Road en zondag ochtend lekker uitgeslapen en wat geshopt. Daarna was het alweer tijd om terug te gaan naar Singburi want daar vertrokken we rond een uurtje 7 alweer richting Umphang, richting de olifanten!

Maandag 29 juli - zaterdag 3 augustus, een week in de jungle met de olifanten. Na een lange busrit en slingerrit door de bergen van 5 uur kwamen we in de ochtend aan in Umphang, een klein dorpje in de jungle dicht bij de grens met Birma, onze woonplaats voor deze week. Erg mooie accomodatie en de mensen zijn er echt super vriendelijk, ze doen er echt alles aan om ons een leuke tijd te bezorgen. Ik slaap daar op een kamer met Madelon en Elianne, ook zijn hier Marieke en Nelleke van de eerste week. We zijn er met een groep van ongv. 16 jongeren, erg gezellig. Na een paar bananen bomen gekapt te hebben was het in middag tijd om de olifanten te gaan ontmoeten. Eerst moesten er echter wel poncho`s gekocht worden want het was al sinds de nacht non-stop aan het regenen. Ondanks de regen was dat echt een super gave ervaring om die grote beesten van zo dichtbij te kunnen zien, want groot dat zijn ze wauw!
De volgende dag begon weer met bananebomen kappen, een groep kapt de bomen en een groep brengt de stukken naar de truck. Dat is soms nog best een opgave, ook dinsdag regende het nog de hele dag en dat maakt alles echt super glibberig. Maar heb het wonder boven wonder kunnen presteren niet te vallen, jaja Amanda wordt ooit misschien nog wel eens atletisch;). Na genoeg bomen gekapt te hebben voor de 7 olifanten(allemaal vrouwtjes) gingen we naar ze toe om ze te voeren. Echt heel apart om te zien hoe ze het eten naar binnen werken, vooral de coordinatie van de slurf met de rest van het lichaam. Sowieso bijzonder hoe die olifanten dat grote lichaam gebruiken, je kan er zo een uur naar kijken. Na de olifanten gevoerd te hebben is het voor ons tijd om te eten, naast de olifanten. Nooit gedacht dat ik ooit nog eens met 7 olifanten zou lunchen. Na de lunch was het dan tijd om op de olifanten te rijden ook het opstappen op de olifant verliep voor mijn doen nog best soepeltjes. En daar zit je dan, midden in de jungle van Thailand op een olifant. Niet op een stoeltje ofzo maar gewoon op de blote rug, wauw! En dit programma dan voor 5 dagen! Heb daar echt een super gave week gehad, de avonden waren ook altijd gezellig met de meiden. En wat hebben we gelachen toen Madelon van een olifant af rolde. In eerste instantie schrokken we natuurlijk heel erg, maar toen er achteraf bleek dat alles goed was hebben we er erg om moeten lachen. Ik bedoel wie valt er nou van een olifant?;) Het rijden op een olifant begon ook al best vertrouwd aan te voelen, in Australie kreeg ik een aanbod om kamelentrainster te worden maar dat aanbod heb ik hier helaas niet gehad.
Naast de activiteiten met de olifanten zijn we ook nog wezen raften, nouja raften het was meer rustig varen door de jungle. Maar wat is die jungle prachtig zeg! Ook zijn we naar een klein primitief dorpje geweest waar ze geen electriciteit hebben. Die mensen zijn zo arm maar o zo gastvrij! Wij werden bij een familie in huis uitgenodigd en hebben daar oa de door hen eigen gebrouwen wiskey geproeft, best lekker! In hun huisje stond bijna niks, er was een soort van `keukentje` nouja eigenlijk stond er alleen een stoof, een slaapvertrek en in het `halletje` hing een hangmat. Toch zagen die mensen er heel gelukkig uit, wat zijn wij dan toch materialistisch.
Zaterdagmiddag was het alweer tijd om terug te gaan naar Singburi, de week was voorbij gevlogen!

Maandag 5 augustus - donderdag 8 augustus, heb ik een weekje engelse les gegeven op een thaise basisschool. Wauw dat was ook weer een hele ervaring zeg! Heb dit samen gedaan met de vlaamse meiden Zoe en Camille en heb het erg leuk met hen gehad maar waar het om ging was natuurlijk het geven van engelse les aan de kids.
Maandag was een beetje een mislukking, we werden bij de verkeerde school gedropt etc. etc. Een dag om snel te vergeten, de dinsdag was echter een super leuke dag. We waren op een erg leuke basisschool, waar we engelse les gingen geven aan vier verschillende groepen van 7-12 jaar oud. Tijdens de les was er ook een thaise vrijwilligster aanwezig om ons te helpen als de kids onze uitleg in het engels niet begrepen Het lesgeven was echt super leuk en de dag ging snel voorbij. In de ochtend hebben we twee lessen gegeven en in de middag ook twee, tussendoor hadden we een lunch van 1,5 uur. Gewoon het zelfde eten als de kids in de zelfde ruimte met de kids en leraren. Vond het mooi dat daar geen onderscheid in werd gemaakt. Tijdens de lessen gingen we verder met de oefeningen waar de kids in hun boeken al mee bezig waren. Dat ging opzich prima, soms was het wel wat zoeken en het niveau van de kids in een klas lag soms erg uit elkaar. Maar de kids deden hun best en waren enthousiast en daar ging het om. Vooral het oefenen van het Engels praten was belangrijk, in het begin van de les waren ze dan nog erg verlegen maar aan het eind van de les was dat al een stuk minder, mooi om te zien. Verder vonden ze het erg leuk om `engelse spelletjes` met ons te doen en ook het foto`s maken naar afloop van de les waren ze gek op. Aan het einde van de les kregen we briefjes met `I love you teacher` etc. echt super schattig. De volgende dag ging ongeveer het zelfde maar toen was het taise meisje dat ons hielp vertalen er niet bij, dat maakte het een stuk lastiger maar we hebben ons gered en er een paar leuke lessen van gemaakt. Wat ik ook een mooi moment vond was toen ik wat foto`s op me telefoon liet zien van mijn bezoek vorig jaar aan de stadions van Barca en Real, die gezichten van die kinderen dat zal ik echt nooit vergeten. Voetbal is trouwens erg populair hier in Azie.
Donderdag waren de kids vrij en werd en dus geen les geven, wij zijn toen naar het weeshuis geweest. Wauw dat heeft veel indruk gemaakt zeg! Hier zal ik later meer over vertellen want de week erna heb ik daar ook de hele week doorgebracht.

Vrijdag 9 augustus - zondag 11 augustus, weekendje `zon, zee, strand` met de meiden in Hua hin. Donderdag avond zijn we al vertrokken zodat we er een lang weekend konden genieten en genieten dat hebben we gedaan. Zonnetje, wit strand, warme zee, briesje, palmboompje, ligbedje, pedicure, verse fruitsmootie in de hand, boekje erbij. Ik zeg niks meer aan doen. In de avond naar een gezellig avondmarkt, uit eten en vervolgens cocktails drinken en dat de volgende dag allemaal overnieuw! Zondag ochtend nog even wezen shoppen en terug gereisd naar Singburi om weer op tijd terug te zijn voor een week vrijwilligers werk in het weeshuis.

Maandag 12 augustus - vrijdag 16 Augustus, een week vrijwilligers werk in een groot weeshuis op een uurtje rijden van Singburi. Man, wat heeft dat veel indruk op mij gemaakt zeg! Het vrijwilligerswerk zelf stelt niet heel veel voor, in een weekje tijd kun je daar eigenlijk niet zoveel te doen. Sowieso is het lastig om daar echt hard aan het werk te gaan want er is vrijwel geen coordinatie. Het was meer een beetje in de trand van `alle kleine beetjes helpen`, een smile op het gezicht van een kindje brengen gaf al veel voldoending. Want wat is het daar een trieste bedoeling! Een van de ergste dingen vind ik dat er niemand is die echt voor ze zorgt, de kids zijn in de leeftijd van 4 tot 16 en staan er op die leeftijd eigenlijk al helemaal alleen voor. Er zijn wel een paar leraren maar die zorgen niet voor ze, de kids worden zelfs geslagen door hen met een stok! Ook is er maar 1 leraar per 3 klassen. Er is niemand die een kindje troots als het verdriet of pijn heeft en voor hen is het vooral belangrijk om bij de groep te horen. Als een kindje naar het ziekenhuis moet, zijn het de vrijwilligers die het opmerken en geldinzamelen om zelf met het kindje naar het ziekhuis te gaan. In het weekje dat ik er was hebben we 3 kids naar het ziekenhuis gebracht. Verder hebben alle kids wondjes van het openkrabben van de muggenbulten en zitten onder de luizen. Er zijn 2 grote ruimtes waar de jongens en meisjes op matrasjes op de grond slapen, vaak 3 kindjes per matras.
Wat er nog wel goed uitzag was het eten dat ze kregen en hadden ze volgens mij wel genoeg kleding, hoewel de meeste kids daar op blote voeten liepen. In totaal zitten er ongv. 275 kids en ook stinkt het er vaak erg. Iets anders wat me aan greep is het feit dat veel van de meisjes die daar zitten later in de prostitutie terecht komen. Ze worden in het weeshuis nergens voor opgeleidt en dan is de prostitutie vaak het enige waar ze geld mee kunnen verdienen om te overleven. Er is ooit 1 meisje geweest dat de universiteit heeft gehaald. Toen ik in Hua Hin was hebben we daar een paar van die hoeren straatjes gezien met allemaal jonge meisjes, die rond dikke, blanke, grijze, oude mannen hangen. Je realiseert je dan dat dit voor veel meisjes in het weeshuis de toekomst is en de heeft me heel erg aangegrepen! Heb er geen woorden voor hoe erg ik het vindt. Ook zijn er kinderen in het weeshuis die uit de Hill-tribes komen en na het weeshuis daar weer na terug kunnen om te werken. De ouders van deze kids hebben geen geld om ze op te voeden en stoppen in de tijd dat ze nog niet aan het werk kunnen in het weeshuis, deze kinderen zijn eigenlijk nog het beste af.

Als ik dit zo opschrijf realiseer ik me weer dat wat ik in het weeshuis heb gedaan echt helemaal niks voorsteld! Ik heb daar `s ochtends een paar van de jongste kindjes gewassen, wat geverfd, geholpen met de renovatie van een toiletblok, ijsjes en fruit uitgedeeld(elke donderdag zamelen de vrijwilligers geld in om de kids op donderdag een ijsje te geven en wat fruit) en vooral met de kids gespeeld; voetbal, engelse woordjes oefenen, kleuren, foto`s maken, ze een knuffel geven etc. Alles om een smile op het gezicht van de kindjes te krijgen. Vooral de kleinste kids vinden het fijn om opgepakt te worden en zouden het liefst de hele dag door je rondgedragen willen worden. Het zijn de jongste kids waar je het meeste contact mee hebt, de oudsten hebben zich daar volgensmij een beetje voor afgesloten. Dat snap ik ook wel, die zien natuurlijk al heel lang vrijwilligers komen en gaan. Kortom, de week in het weeshuis was een heel indrukwekkende ervaring die me me leven lang zal bijblijven en meteen ook het einde van deze bijzondere weken in Thailand.

Mijn plan was om na Thailand rond te gaan trekken in Cambodja, Loas en Vietnam, nu was ik er in Thailand achter gekomen dat er in Cambodja en Loas malaria muggen zitten. En aangezien muggen nogal gek zijn van mijn bloed en ik geen malarie pillen heb en deze ook niet kan krijgen in Thailand heb ik besloten hier van af te zien. Jammer maar er zijn meer mooie plekken in de wereld, Indonesie bijvoorbeeld!

En zo komt het dat ik wanneer ik nu van mijn computerschem opkijk ik de palmbomen en blauw zee van Bali voor me zie! Wauw ik ben hier inmiddels alweer een weekje en wat is het een mooi eiland zeg, de teleurstelling van het niet door gaan van Cambodja, Laos en Vietnam ligt alweer ver achter me. De zee en surfdudes beginnen er inmiddels wel heel erg aanlokkelijk uit te zien dus ik brei er eind aan. Een verslag van mijn belevenissen hier zal ik binnenkort ook eens posten maar voor nu hebben jullie wel weer even genoeg leesvoer dacht ik zo.

Ik hoop dat jullie allemaal ook een erg leuke vakantie achter de rug hebben en ben ook erg benieuwd naar jullie vakantieverhalen en foto`s natuurlijk.

Take care,
Amanda

  • 24 Augustus 2013 - 12:17

    Cassandra :

    Wauw, weer een hoop beleeft deze maand zo te lezen! En dat op een olifant rijden normaal begint te worden, haha. Wat mooi dat je die kinderen in ieder geval met kleine dingen een leuke week hebt kunnen bezorgen.
    Wij hebben ook een leuke vakantie gehad, de verhalen en foto's krijg je nog te zien of heb je miss al van de anderen gezien of via de whats app.
    Veel plezier met wat je de komende tijd gaat doen in Bali of miss in Indonesië!

    Groetjes Cas

  • 24 Augustus 2013 - 13:06

    Sandra:

    ooow Amanda wat heb je weer mooie dingen gedaan meid!!
    En ook zo verschillen...super.
    de flooting markt vond ik toen ook zo leuk...bijzonder he hoe de mensen ook eten maken op zo'n bootje en idd al die kleuren van die kruiden...heel mooi.
    ik lees al wel dat het nog steeds niet veranderd is...de jonge meisjes die in de prostitutie werken en die oude mannetjes brrrr toen ik het las werd ik er weer naar van want dat vond ik toen ook zo erg...en dan heb je het over 20 jaar geleden en nog niets veranderd bah.
    maar goed er waren ook genoeg mooie dingen he aan Thailand
    Die olifanten, dat is ook super gaaf en een mooie ervaring..ik heb er toen op gezeten maar jij hebt nog meer met ze gedaan...gaaf hoor!! en wat ze allemaal kunnen he...zulke intelligente dieren want ze zijn zo enorm groot en sterk maar kunnen zo goed bewegen in de natuur..

    En dan het weeshuis...tja...daar kun je alleen maar verdrietig van worden he maar jij hebt ze wel een paar leuke dagen bezorgd en hopen dat er nog meer mensen je volgen...zich aan mensen hechten kunnen ze natuurlijk ook niet...wat hebben wij het dan goed he allemaal
    weet je...mischien ga je ooit nog wel eens terug en kun je ze langer helpen.
    dat zie ik je nog wel doen nl

    maar meid geniet nu maar lekker van je strandje en je cocktailtje want dat heb je ook verdiend he...je hebt je genoeg nuttig gemaakt zeg maar.
    zowel in Thailand als in Australië.

    nou meid ik stop ermee...van onze vakantie hebje al genoeg gehoord en gezien dus......spreek je later.

    liefs van san en de rest van de "gang" hier xxxx

  • 24 Augustus 2013 - 13:38

    Jesca:

    Woh Amanda wat heb je al veel meegemaakt zeg! Echt heel erg leuk om te lezen.
    Dat weeshuis zal je wel bij blijven, wat erg zeg..ook dat ze eigenlijk helemaal
    geen andere toekomst hebben dan in de prostitutie, daar zag ik laatst nog een documentaire
    over.. heel indrukwekkend! Maar gelukkig heb jij ze daar wel leuke
    dagen gegeven!
    Woh en nu zit je alweer op Bali, gaaf zeg! Dat heb je wel verdiend na dat harde werken
    in Thailand.;) Heel veel plezier nog!
    En tot 7 oktober!;)
    Xxx

  • 25 Augustus 2013 - 10:11

    Neelke:

    Ha Amanda!
    Ik heb met plezier je verhaal weer zitten lezen ;) Wat een bijzondere belevenissen weer zeg!
    Ik schrok van je verhaal over dat weeshuis.. wat vreselijk zeg! Erg mooi en knap dat jullie die kinderen wel een aantal dagen hebben kunnen helpen en (hopelijk) een aantal mooie dagen hebben gegeven ;)
    Dat geeft ook wel veel voldoening denk ik!
    Veel plezier in Bali he, komende tijd. Ga daar maar lekker genieten van een cocktailtje, zon, zee en strand na het harde werken in Thailand! ;)
    Enjoy! :)
    Liefs, Neelke

  • 25 Augustus 2013 - 10:53

    Annet:

    Pfff Amanda, wat heb jij weer veel meegemaakt! Echt super om te lezen hoe je het daar hebt!
    Olifanten, weeshuis, basisschool & natuurlijk ook niet te vergeten dat prachtige strand!!
    Heeel veel plezier nog! En tot snel!! haha :)
    Xx

  • 26 Augustus 2013 - 21:54

    Riekje Knol:

    Lieve Amanda,

    Wat gaat de tijd snel en wat maak jij veel mee in die tijd!
    Wat een super verrassing die kaart voor mijn verjaardag. Onze postcode is trouwens(7475 TV)
    Ik heb een lange leuke verjaardag gehad en daar heeft jouw kaart aan meegeholpen.
    Eerst bij Jorrit op de kamer met Egwin en zijn gezin en daarna pannenkoeken eten. De volgende dag naar Friesland en Jorrit op de boot gezet naar Terschelling en wij een middagje Harlingen en om 19.00 met Berend-Jan en Dieuwke in hun bootje varen. Dieuwke had voor een picknickmand gezorgd en het was een avond die ik niet gemakkelijk vergeet en dat was ook haar bedoeling.
    De volgende dag naar Bad Nieuweschans, waar een thermaalbad is en natuurlijk ook een saunapark. We hebben daar overnacht, zodat we Bad en saunabezoek de volgende dag konden voortzetten. "s Avonds met Bert, Sandra, Dieuwke en Berend-Jan in Koudum gegeten.
    De volgende dag vroeg op de boot naar Terschelling, waar we twee heerlijke dagen hebben gehad bij Dieuwer en Cindy met kinderen en Jorrit.
    Vrijdagavond weer bij BJ geslapen en de volgende dag een bezoek aan Egge en Ine en BJ zijn nieuwe oude boerderij bewonderd. Mocht je geen huisvesting hebben als je in Nederland terug bent en behoefte aan ruimte dan heeft hij vast wel een plekje voor je.
    Daarna Jorrit weer naar Hoofddorp gebracht en Ter Aar nog even aangedaan en toen super blij 's nachts in Markelo gearriveerd en dat zeggen wij dan na een weekje.
    We zijn benieuwd hoe het jou vergaat als je weer op Nederlandse bodem staat.
    Heb je wel af en toe een balletje kunnen trappen?
    Als je straks tijd hebt, komen we je graag een keer opzoeken en foto's bewonderen.
    Vandaag BJ nog even gebeld om te horen of Heleen al bevallen is. Hij dacht dat Heleen het was en nam op met"met pappa", maar helaas, ik was het maar en geen melding van een nieuw kleinkind.
    Nou Amanda ik heb genoeg geleuterd! Heb nog een goede tijd!
    Heel veel knuffels van Antoon en Riekje

  • 28 Augustus 2013 - 13:38

    Yvonne:

    Amandaaa!!!

    wat een mooi verhaal weer! erg indrukwekkend om te lezen joh!
    Wat maak jij veel mee zeg in een jaar... feuj!
    Nu lekker in bali joh!:) heerlijk! gaan mijn ouders over een maandje ook heen!
    Heb je nog tips voor ze?? Echte aanraders? surfen zullen vast niet gaan doen:p haha

    Onze vakantie in rhodos was ook echt heerlijk! hebben het erg gezellig gehad met zijn 6jes!:)
    zat er zo weer op 8 daagjes.. erg leuk gehad!
    over ongeveer een maandje ga ik weer naar Mexico! ook heeeeeeel veel zin in!:)
    inmiddels alweer beetje begonnen met voorbereiden.. geld bestellen e.d.
    Gekeken naar welke excursies we willen gaan doen.. helemaal zin in!:)

    Heb nog leuk nieuwtje vanuit hier!!!!:)
    in april hoop ik weer tante te worden van een neefje of nichtje!:) heleen er richard zijn weer zwanger!:)
    helemaal leuk!

    Geniet nog maar lekker van al je avonturen die je gaat beleven!
    Veel plezier straks als je moeder en oom ook in australie zijn!:) duurt niet zo lang meer..
    en dan zie ik je weer als ik terug ben vanuit Mexico!!:)

    Dikke kus uit ijsselmuiden!:)
    groejes Yvonne

  • 04 September 2013 - 01:59

    Gert Schrijver:

    hi Amanda
    nice to read your report, quite a journey
    see u soon in Brisbane,

    greetings from
    gert Sonja megan leann and jayden

  • 26 September 2013 - 10:20

    Antoinet:

    Hoi Amanda,

    WAt indrukwekkend om te lezen vooral over dat weeshuis, heftig zeg. (lees het beetje laat)
    En dat briefje met i love you teacher, zal ik hier niet snel krijgen op de middelbare school haha. Maar wel leuk dat jullie daar zo gewaardeerd worden, dat maakt het extra leuk. Nou ik ga nog even snel je laatste blog lezen en dan mag ik weer aan de slag.

    Tot snel

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 28 Mei 2013
Verslag gelezen: 890
Totaal aantal bezoekers 65543

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 30 September 2013

Backpacken in Australië via Activity International

Landen bezocht: