On the road again - Reisverslag uit Cassilis, Australië van Amanda - WaarBenJij.nu On the road again - Reisverslag uit Cassilis, Australië van Amanda - WaarBenJij.nu

On the road again

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

14 Oktober 2017 | Australië, Cassilis

Hallo familie en vrienden,

Op verzoek van vele toch maar weer begonnen met het schrijven van een blog en moet eerlijk toe geven het is toch wel handig ja. Helemaal als je je al weken in een gebied bevindt waar je geen bereik hebt met je mobile telefoon. Dan besef je je toch wel weer hoe gebonden je daar tegenwoordig aan bent.

De onderstaande blog is een e-mail die ik onlangs naar familie heb gestuurd en leek me prima geschikt voor me eerste blog. Veel lees plezier en hoor ik graag wat er allemaal in jullie levens gebeurd!

Hier een update van mijn reisavonturen van de afgelopen weken. Alhoewel reisavondturen, op dit moment wordt ik hard aan het werk gezet en is dit mijn eerste vrije middag. Ik ben op dit moment bij Ivan en Linda Gant op hun boerderij in Cassillis, heb het hier ontzettend naar mijn zin. 4,5 jaar geleden ben ik hier met Lotte geweest en het voelt echt als thuiskomen, het is hier prachtig. Alhoewel het is hier op het moment wel erg droog, het droogste voorjaar dat ze in jaren hebben gehad. We zitten hier echt op regen te wachten, een groot contrast met Nederland gok ik zo.
Vorige week dinsdag (19 september) ben ik hier aangekomen en 17 september ben ik in Sydney geland. In Sydney heb ik 2 dagen de toerist uitgehangen en wat dingetjes geregeld. Het is een erg mooie stad maar met 4 dagen Singapore daar voor heb ik het stadse leven wel weer gehad en ben ik blij dat ik nu weer op het platteland ben.

Singapore is een erg mooie stad en dan vooral 's avonds, overdag is het eigenlijk te warm en het kan elk moment gaan regenen. Een paraplu is iets wat je daar eigenlijk altijd bij je moet hebben, al is het niet voor de regen dan is het wel voor de zon. De luchtvochtigheid is er vrijwel altijd boven de 90%. Een mooie stad om te bezoeken voor een paar dagen. De vriendin waar ik bij verbleef (Divya) heeft alles laten zien. Zo zijn we naar de botanische tuinen geweest, waar 's avond de "Super trees' heel mooi verlicht zijn. Een heel spektakel! Ook zijn we naar het uitkijkpunt bovenop het Marina Bay Sands Resort geweest. Dit is een enorm gebouw met een prachtig uitzicht over heel de stad, heel indrukwekkend. Zal jullie hier snel wat foto's van sturen als dat lukt. Bij toeval bleek ook de Formule 1 in Singapore te zijn dat weekend, gelukkig waren er nog kaartjes beschikbaar en heb ik Max Verstappen een dag kunnen aanmoedigen. Deze race wordt gereden in de avond/nacht en is echt heel mooi opgezet. Zo was er ook een concert van One Republic! Echt bijzonder om mee te maken. Ook wat het bijzonder om bij Divya thuis te verblijven, ze is van Indische komaf en woont op dit moment met haar ouders. Of nouja haar ouders wonen bij haar. Heb daar allerlei Indische gerechten voorgeschoteld gekregen en veel meegekregen van het dagelijkse leven van een Indische familie, erg bijzonder om mee te maken.

Maar goed ik ben nu vooral blij dat ik weer op het platteland ben van Australie, dat vindt ik toch wel het mooiste. De afgelopen week zijn we druk bezig geweest met 'lamb marking' en 'scratching'. Bij 'Lamb marking' worden alle lammetjes gemarkeerd in de oren, links als en een jongen is en rechts als het een meisje is. Zoals je hier zeggen 'Girls are always right', wat betekend vrouwen hebben altijd gelijk. Een handig ezelsbruggetje voor mij want ik was de gelukkige die dit bloederige tafereel mocht toepassen op zo' n 600-700 lammetjes. Nouja lammetjes, het waren inmiddels al aardige schapen naar mijn idee. Maar goed het gaten in oren knippen was niet me enige taak, ik moest ze ook in de beugels tillen en een medicijn op de huid aanbrengen zodat ze niet een of andere ziekte in de mond krijgen. Daarnaast was er nog een andere leuke meid(Shanny) hier uit de buurt die een hele operatie aan de andere kant van het lam uitvoerde. Zij mocht de jongens castreren(met elastiekje), en ook een elastiekje om de staart en vaccineren. Een hele operatie dus waar we samen zo'n 2,5 dag mee bezig zijn geweest.
In de tussentijd waren Ivan, Linda en Duncan (een lokale jongen die sheerder is) in de 'sheering shed' druk bezig met scratching, wat in houdt dat de schapen (marinho's) rond de ogen worden geschoren, rond de plasser en rond de kont. Dit tegen maden en infecties bij de ogen enzo. Nadat ik klaar was met de 'Lamb marking' mocht ik Linda haar taak hier in overnemen, dat was 'whool picking'. Dit is simpel gezet het scheiden van de verschillende soorten wol en de poep die er aan kleeft. Kortom in heb de afgelopen dagen met me handen in de poep zitten graaien haha. Hoewel het niet heel smakelijk klinkt is het prima te doen voor een paar dagen. Heb erg veel plezier in gehad en we hebben vanochtend de laatste groep schapen gehad. Intotaal hebben we zo'n 1.700 schapen 'gescratcht'.
Ook de dagen voor het scheren waren erg druk, door de droogte zijn Ivan en Linda wat dieren (vlees koeien en gecastreerde rammen) aan het verkopen. Dinsdag is 2/3 van de koeien weg gegaan (zo'n 60) en maandag nacht hebben Ivan en ik zon 50 rammen naar de markt gebracht. Dit was trouwens de grootste Schapen handelplek van heel de wereld, best indrukwekkend om te zien. Maar goed alle schapen en koeien moesten dus in de richting van het huis gebracht worden en dat ik nog een hele klus in in van de meest steile gebieden van Australie, helemaal als je quad er regelmatig mee op houdt. Kortom ik heb de afgelopen weken me been spieren goed getraind haha. Het verzamelen van al die dieren vindt ik trouwens erg leuk om te doen, door de groote hoogte verschillen hier heb je vaak heel mooie uitzichten.
We hebben hier op het moment ook zo'n 20 baby gansjes. en nog 4 nesten die uit moeten komen. Super schattige beestjes, maar je moet er niet te dicht bij in de buurt komen. De familie beschermt ze goed. Gister wist Linda er een te pakken maar werd vervolgens tot aan het huis achtervolgt door de rest van de familie. Een erg grappig tafereel.

Kortom ik heb het hier goed naar me zin bij Ivan en Linda en tussen alle dieren op het Australische platteland. Vanmiddag gaan we waarschijnlijk nog naar een soort van rammen veiling hier in de buurt om een nieuwe ram te kopen. Volgende week staat 'fencing' op het programma, wat in houdt dat we kilomoters aan hekken gaan plaatsen. Het land is om het moment erg droog dus dat wordt nog een hele klus.

Oke dit was inmiddels alweer 2 weken geleden, inmiddels heb ik o.a. al kilometers hekwerk letterlijk de grond in geslagen, vele spiergroepen getraind en met een opholgeslagen paard door de heuvels gegalloppeerd(wat overigens totaal mijn eigen schuld was). Maar goed daarover later meer. Voor nu hebben jullie wel genoeg leesvoer dacht ik zo.

Liefs,
Amanda

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Amanda

Actief sinds 28 Mei 2013
Verslag gelezen: 1005
Totaal aantal bezoekers 65519

Voorgaande reizen:

06 November 2012 - 30 September 2013

Backpacken in Australië via Activity International

Landen bezocht: