Byron bay naar de Sunshine coast en terug + Kerst - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Amanda - WaarBenJij.nu Byron bay naar de Sunshine coast en terug + Kerst - Reisverslag uit Port Macquarie, Australië van Amanda - WaarBenJij.nu

Byron bay naar de Sunshine coast en terug + Kerst

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

27 December 2012 | Australië, Port Macquarie

Hallo allemaal, hier weer een blog van mij uit het steeds warmer wordende Australië. Ook hier is de wereld niet vergaan en heb ik de afgelopen dagen gewoon kerst kunnen vieren op het strand. Laatste blog heb ik gepost op woensdag ochtend 12 november, zal weer een kort verslagen proberen te schrijven van wat ik vanaf toen per dag heb gedaan.

Woensdag 12 december, was een dag met lekker weer: zon. Prima dagje om wijn te proeven vonden wij. Dit hebben we gedaan in the Hunter valley(oudste wijnstreek in australië). Rond 10 uur zaten Joshe en ik al aan de wijn(Lotte reed). Hebben daar een tour bij 1 van de wijngaarden genaamd 'Iyrrell's wines', was erg interessant en de wijn smaakte goed!

Donderdag 13 november, hebben we heel getourd. Tussen het rijden door nog op de foto geweest met 'The big banana' en 'the bowl' waren ook nog opzoek naar 'the big oyster' maar die was nergens te bekennen. Verder die dag nog even gerelaxt in Port Macquarie, leuke stad met opvallend veel mooie mannen hadden we eigenlijk langer moeten blijven. Wel grappig trouwens hier in australië dat de meeste radiostations nationaal zijn maar de reclames regionaal. In heel het land hoor je dus de zelfde muziek en dj's maar in elke regio ben op de hoogte van alle aanbiedingen en feesten in die regio. Oja en vorige week hoorden we live hoe er door australische dj's naar het ziekenhuis van Kate werd gebeld.

Vrijdag 14 december, was de laatste Hurbyrit met Joshe want we hebben haar afgezet bij haar familie in Byron Bay. In de ochtend zijn we naar Byron gereden en hebben daar geluncht aan het strand. Vervolgens zijn we naar het huis van de familie van Joshe gereden, erg vriendelijke mensen! In de avond zijn we eerst naar een bandjesavond in een mooie oplucht bar geweest(de man van Joshe haar nicht speelde hier met zijn band) en daarna zijn we wezen stappen in het centrum van Byron. Daar zijn we naar CheekyMonkeys geweest, deze club staat bekent om de vele tafels die er staan waar je eigenlijk wel even verplicht op moet gaan dansen. Daar een erg leuke avond gehad. Byron is trouwens een erg leuk stadje/dorpje, je kijkt hier je ogen uit naar hoe mensen er uit zien. Er lopen veel mensen met rasta's en 'hippie kleding' rond en blijkbaar zijn kleine snorretjes hier hip. Daarnaast heb je er ook super veel surfers rond lopen en is het erg toeristisch.

Zaterdag 15 december, hebben we bij Joshe haar nicht(we sliepen daar met Hurby op de oprit) ontbeten met poffertjes! Daarna opzoek gegaan naar kerstmutsen voor onze fotosessie waar de 'kerstfoto' inmiddels van op facebook staat. Vervolgens een paar leuke foto's gemaakt op het strand en afscheid genomen van Joshe. Heel apart na al die tijd met zun 3en te reizen nu zonder Joshe verder te gaan. Maar goed Lotte en ik reizen nu verder naar het noorden en als we terug gaan richting Sydney zijn we zeker van plan nog even bij haar langs te gaan.
Na het afscheid zijn we naar het Lighthouse van Byron gereden, super mooi uitzicht had je daar en we hebben dolfijnen gezien! Was echt super mooi.

Zondag 16 december, zijn we naar een erg grote hippie markt geweest en daarna zijn we naar Nimbin gereden. Nimbin is het enige dorpje in Australië waar legaal wiet verkocht mag worden. Het is een hippie achtig dorpje, zijn er naar het Nimbinmuseum geweest en naar een kaarsenmakerij geweest. Was wel leuk maar wij hadden er meer van verwacht. Misschien hadden we er een jointje moeten roken en was het dan leuker geweest ;).

Maandag 17 november, de dag doorgebracht in Brisbane. Leuke stad maar niet heel veel van gezien, wij zij deze dag vooral druk geweest met het informeren over werk. Uiteindelijk hebben we besloten om na 3 jan.(dan moeten we Hurby droppen in Sydney) samen te gaan wwoofen. Bij wwoofen word je lid van een organisatie die een boek heeft waar allemaal adressen over heel australië in staan waar je in ruil voor 4-6 uur werken gratis accommodatie en eten krijgt. Een mooie manier om de australische cultuur te leren kennen(je woont vaak bij de mensen in huis), geld te besparen en vanuit daar een betaald baantje te vinden. Daarnaast zijn er alle hotels in Sydney nog volgeboekt en zijn we ook van dat probleem af. Wwoofen leek ons daarom die ideale oplossing en hebben dus zon boek gekocht. Toen we terug naar Hurby liepen(hadden we buiten het centrum geparkeerd) liet Lotte me echt heel erg schrikken. We waren bijna bij Hurby toen Lotte zij dat hij werd weggesleept door een takelwagen. Leek ook echt zo want stond echt zon grote gele auto voor. Wij in de stress snel naar Hurby lopen, bleek het een wegenwacht auto te zijn die de auto naast Hurby hielp. Hele opluchting! In de avond gestart met het lezen van het wwoof-boek opzoek naar leuke adressen.

Dinsdag 18 december, was een super warme dag zelfs als je stil zat liepen de zweetdruppels al over je gezicht. En Lotte en ik waren zo slim om juist deze dag uit te kiezen als schoonmaak dag. Bleek de wasmachine waar we voor hadden betaald het niet goed te doen en mochten we alles nog een keer met de hand wassen. Heb nu echt wel respect voor hoe de mensen dat vroeger allemaal deden. Maar goed eind van de dag blonk Hurby als nooit te voren, roken al onze kleren weer fris en fruitig en waren wij heel wat zweetdruppels lichter.

Woensdag 19 december, stuk minder warm als de dag ervoor maar nog 33 graden. In de ochtend mails gestuurd naar de wwoof adressen die ons het meest geschikt leken. Bij bijna alle adressen moet je met groente, planten, fruit of dieren werken. Wij hebben mails gestuurd naar adressen waar ze dieren hebben want daar leek ons het werk het meest gevarieerd. Daarnaast hebben we voor de grotere bedrijven gekozen(paar hebben zelfs een eigen vliegtuigje) en voor bedrijven die redelijk in de buurt van Sydney liggen zodat we niet eerst het hele land hoeven af te reizen. In middag naar Hervey Bay gereden(meest noordelijke waar we zijn geweest). Daar hebben we geïnformeerd naar tour naar the whitesundays en duiken in het great barrier reef. Beide was best prijzig, hebben besloten nu naar beide niet te gaan maar dit op een later deel van onze reis te doen. Beide willen we de oostkust nog een keer helemaal afreizen en dan is het leuker om het dan te doen. We reizen vanaf nu dus niet verder omhoog maar gaan langzaam terug naar Sydney. In Harvey bay nog over een lange pier gelopen en daar echt mega veel lichtblauwe knallen gezien, zal er een foto van posten.

Donderdag 20 december, een erg relax dakje gehad in Noosa Heads(eind/begin van de Sunshine coast . Daar oa in de zee gezwommen, die erg warm was.

Vrijdag 21 december, goed begonnen met een duik in de zee. Wouden vandaag gaan surfen maar konden geen uitleen vinden. Achteraf maar goed ook want de golfen waren wel erg hoog. De stroming was ook erg sterk begrijp nu erg goed hoe makkelijk je met zon stroming meegesleurd kunt worden als je te ver de zee in gaat. Vandaag ook weer veel kilometers gemaakt en op de foto geweest met zon 'the big cow' en 'the big pineapple'.

Zaterdag 22 december, via de 'gold coast' weer naar Byron gereden. Deze dag ook een positieve reactie gekregen van 1 van de wwoof adressen, echt super blij zijn we hier mee! We zijn vanaf 3 jan. welkom op hun farm, het is er niet 1 met vliegtuig en zwembad maar wel erg leuk lijkt ons. De vrouw(Linda) met wie we contact hebben komt ook erg vriendelijk over. De farm ligt in de Liverpool Ranges een paar uur boven Sydney ten hoogte van Port Macquare en is 711 hectare groot. Aangekomen in Byron hebben we Joshe verrast dat er weer waren en zijn we 's avonds met zun 3en uit geweest, erg leuke avond gehad.

Zondag 23 december, zijn we druk geweest met hoe we met de trein richting ons wwoof adres kunnen reizen. Pff dat zit hier nog best ingewikkeld in elkaar, dan is de NS zo slecht nog niet. In middag hebben we met Joshe een strandwandeling gemaakt richting een bergje met super mooi uitzicht. Minder was dat toen we foto's avonds wouden maken op een klein verlaten strandje er een oud mannetje was die het nodig vond om precies toen daar te gaan naaktzwemmen. Maar goed het is ons uiteindelijk gelukt om leuke foto's zonder dat mannetje er op. Toen we weer terug gingen wandelen hebben we in een Coca-Cola lake (Tea tree lake) gezwommen, het wordt zo genoemd omdat het water een 'coca-cola' kleur heeft. Verder is het wel super schoon water, je wordt er niet zwart van ofzo. Het water heeft die kleur doordat de bomen een bepaalde olie afgeven. Minder was dat we op een gegeven moment een zwart met gele slang boven het water uit zagen komen, toen maar snel even naar een wat ondieper stuk gezwommen. 's avonds met Lotte en Joshe uit geweest in Byron, was weer erg gezellig.

Maandag 24 december, in de ochtend inkopen gedaan en dingen geregeld in de middag gerelaxt bij het strand en 's avonds uit geweest met de meiden en
een groep jongens die we hadden leren kennen. Prima kerstavond gehad, om
een beetje het koude kerstgevoel te creëren had ik een sneeuwpop op een de arm laten verven;).

Dinsdag 25 december, 1e kerstdag! De dag begonnen met het maken en versieren van een peperkoekhuis(wou ik altijd al een keer doen, dus hadden paar dagen terug al zon pakket gekocht). Was leuk om te doen maar pff aan het eind van de dag kwam die peperkoek me neusgaten uit. Ons kerstdiner was dan ook erg simpel: gebakken aardappeltjes met boontjes. Vandaag natuurlijk ook een kerstduik in de zee genomen, heel aparte ervaring voor 1e kerstdag maar erg leuk en verfrissend want het was een erg warme en benauwde dag.

Woensdag 26 december, 2e kerstdag. Deze staat hier bekend als 'boxing -day', dit is een cricket wedstrijd van het nationale team waar echt al weken over wordt gepraat. Vanacht heeft het echt heel hard geregend, niet erg want zo hadden wij toch nog even het 'nederlands kerstgevoel'. Deze dag druk geweest met het schrijven van dit blog zodat jullie nu ook op de hoogte zijn van wat ik de afgelopen weken en met kerst heb uitgespookt.

Hoop dat jullie ook een leuke kerst hebben gehad en wens jullie alvast een gelukkig 2013. Ik ben van plan om oud&nieuw te vieren in Sydney op Bondi Beach, hoop dat het gaat lukken want het schijnt er dan echt mega druk te zijn! Ik vind het trouwens erg leuk als jullie een reactie achter laten op me blog! Tot volgend jaar!

Xx uit het zonnige australië

Ps. De foto's komen later, heb op dit moment geen computer waar ik ze kan uploaden

• 27 December 2012 - 08:07

Yvonne:

Amaandaaa!!:)

Weer een erg leuke blog om te lezen!
    Leuke kerstdagen dus ook gehad?:) Hier was de kerst idd lekker nat!
    Erg leuke kerstfoto had je op je facebook gezet!:)
    Ben benieuwd hoe je jaarwisseling daar zal zijn!?
    Vast niet zo leuk als de manege in ijsselmuiden (A) haha :p
    Fijn dat je werk heb gevonden, weet je ook al beetje wat je dan moet gaan doen?
    en hoe lang je daar wil blijven?
    Geniet van de komende dagen!

Xx Yvonne!

• 27 December 2012 - 09:14

Jesca:

hee Amanda!!
    Wat leuk om weer een blog van jou te lezen:)
    Je blijft je dus wel goed vermaken daar in Australie:) En
    super dat je werk hebt gevonden, leuk dat jullie daar
    samen terecht kunnen. En wat een mega grote farm!!
    Maar dat is daar vast normaal of niet? ;)
    Kunnen jullie daar gewoon zelf afspreken hoelang jullie daar blijven?
    Is idd wel een ideale oplossing!:)
    En leuk gevarieerd werk lijkt me:)
    Hele fijne jaarwisseling alvast! (Wel jammer dat we je nu moeten
    missen in de manege hoor ;))
    Xx Jesca

• 27 December 2012 - 09:38

Neelke:

Hee Amanda!
    Wat een leuke blog zeg! Weer erg veel meegemaakt zo te lezen! (:
    Wat fijn zeg dat jullie werk gevonden hebben! Weet je al wat voor werk? Moet je daar dieren verzorgen ofzo? Hoe was die cricket wedstrijd? Zijn jullie daar nog geweest ?
    Hee geniet lekker van de komende dagen en de jaarwisseling natuurlijk! (:
    Xx Neelke

• 27 December 2012 - 11:07

Mam:

Hai aman
    Erg leuk om te lezen wat je weer allemaal hebt gedaan.We misten je wel met kerst en opa en oma waren er niet,we waren maar met een klein clubje.Maar we hebben gister lekker gegeten en films gekeken.Ben vanmorgen maar weer naar de sportschool geweest,tja je moet wat!!! Morgen weer werken.Saai vergeleken met jou leventje nu!!! lijkt mij een leuk adres waar je straks heen gaat,heb je mail gelezen.Meid geniet er lekker van HAVE FUN.Groetjes van ons allen. XXXXXXXXXXXXX

• 27 December 2012 - 12:23

Daan:

Heee Aman

Leuke blog heb je weer geschreven! Dat van die Australische dj's was hier ook in het nieuws trouwens, had je meegekregen dat die verpleegster die hun doorverbond daarna zelfmoord had gepleegd, later bleek dat ze eerder ook al eens geprobeerd had. Nouja heb verder geen nieuws sinds dinsdag, je kerstkaartje is uitgeprint en staat op de kast:P Oja stitch is echt dik geworden en lui, oja robert is ergens heen je weet wel maar mag het er niet opzetten, anders ben ik niet veilig :P Nou veel plezier daar hoop dat het lukt om oud en nieuw te vieren op bondi beach
    xx Daan

• 27 December 2012 - 16:22

Annet:

Haaa Amanda!!

Wat leuk om je blog te lezen! :D Pff je hebt weer veel meegemaakt, leuk!!
    Fijn dat jullie een adres hebben gevonden voor straks, dan sta je tenminste niet op staat he! :P
    Maar dat is wel een mooie oplossing, jullie werken en dan daar gratis verblijf en eten!
    Al een idee hoelang jullie dat gaan doen? Of gewoon tot jullie geen zin meer hebben en iets anders willen? :)
    Jullie hebben je dus wel goed vermaakt met kerst?
    En oud&nieuw straks op Bondi Beach!! :O Gaaf! Ik hoop dat er nog een plekje voor jullie is! Haha.
    Fijne jaarwisseling alvast!

XX Annet

• 27 December 2012 - 17:28

Nienke:

Zo gaat ie goed zo gaat ie beter! Ook een fijne jaarwisseling. Ook groetjes van Tante Henny.

• 27 December 2012 - 22:14

Melinda:

JA HOOR, het is weer gelukt. Ik ben weer onder de indruk. Ik heb deze blog met een grote smile gelezen. Wat beleef je veel leuke dingen. Super zeg! Een hele ervaring natuurlijk kerst met 30 graden. Ik moest lachen om je foto op facebook! Leuk zeg.

Tof dat jullie ook zo goed als werk hebben gevonden! Jullie blijven dus samen? Leuk zeg! Hopelijk heb je een plekje op Bondi beach en ga jij ook een te gekke oud&nieuw beleven! Ik wens je alvast een fijne jaarwisseling. We zullen op je proosten in de manege, of course ;)!

Oh en trouwens, je bent 1 ding vergeten in je blog.
    21 december: ik heb uren met mijn vriendinnen kunnen whats'appn dankzij de mac wifi.
    hahaha! ;)

Fijn jaarwisseling en tot blog/mailse!

xxxxxxx Melinda.

• 27 December 2012 - 23:02

Antoinet:

Zo wat een verhaal Amanda! Echt leuk dat je zoveel mee maakt!
    GEniet er nog van en tot in 2013!
    Wij zullen ngo wel ff een prachtige foto maken in de manege haha

Liefs Antoinet

• 29 December 2012 - 15:28

Elbert:

Hey Amanda,

Leuk om je verhalen te lezen! Veel plezier tijdens de jaarwisseling en met je reis in het nieuwe jaar! Al plannen om het volgende land te bezoeken of blijf je nog even in Australië?

X Elbert