12-12-12 Adelaide richting Newcastle - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Amanda - WaarBenJij.nu 12-12-12 Adelaide richting Newcastle - Reisverslag uit Newcastle, Australië van Amanda - WaarBenJij.nu

12-12-12 Adelaide richting Newcastle

Door: Amanda

Blijf op de hoogte en volg Amanda

12 December 2012 | Australië, Newcastle

Hallo allemaal, het heeft even op zich moeten laten wachten maar hier is weer een blog vanuit het vandaag niet zo zonnige maar over het algemeen erg zonnige australië. Met mij gaat alles prima hier, heb de afgelopen weken super veel mooie dingen gezien en vermaak me nog prima. Jullie hoeven er dus nog niet bang voor te zijn dat ik voor kerst alweer voor jullie neus sta. Me vorige blog was maandag ochtend 26 november en heb ik geschreven in Adelaide(zuiden), inmiddels hebben we heel wat kilometers getourd en ben ik aan de oostkust in Newcastle(paar uur boven Sydney). Ik zal per dag weer even een kort verslagje doen van wat ik heb beleefd hier aan de andere kant van de wereld.

Maandag 26 november, nadat ik me vorige blog had geschreven zijn we naar een wijnmuseum geweest. Dit stelde helaas niet heel veel voor, hadden gehoopt wat te mogen proeven maar dat zat er niet in. Zitten trouwens heel veel wijngaarden rondom Adelaide, de camping van de vorige en ook deze nacht(zelfde) stond er midden in. Gingen die avond te laat terug naar de camping en hadden een verkeerde afslag genomen waardoor we een stukken het donker moesten rijden, toen het ook nog super hard begon te omweren was dat wel even spannend maar we hebben het gehaald. Rijden in het donker wordt hier sterk afgeraden ivm de soms slechte wegen en overstekende kangaroos. Het begin van de terugrit was nog wel erg leuk, reden toen door een super mooi gebied: was erg heuvelachtjes met beekjes in de dalen en met zonsondergang maar met zonsondergang is alles natuurlijk mooier. Maar goed toen de we daar zo reden en wat aan de radio zaten te klonten hoorden we ineens Benny Jolink uit de speakers galmen, echt heel apart moment was dat naar weken alleen maar engelse muziek gehoord te hebben. Maar dat was niet het enige de nederlandse dj, met een sterk australisch accent, draaide daarna ook nog de sinterklaas remix op het nummer 'gangmang style' van Psy! Voor ons erg leuk want wij krijgen hier verder niets mee van sinterklaas, zien vooral kerstmannen op snippers rond lopen. Onze dag kon dus niet meer stuk!

Dinsdag 27 november, aardig wat kilometers gemaakt. Van Langhorne Creek weer naar beneden richting Robe. Robe is echt een super mooi dorpje aan zee. Het zeewater is er echt super helder(helderste wat ik tot nu toe heb gezien) en het heeft een mooi oud western achtig centrum. Veel dorpjes, vooral in het binnenland, hebben trouwens wat van die 'westernstijl' weg. Het waaide die dag alleen wel hard dus hebben niet kunnen zwemmen maar we hadden er die dag voor gekozen naar een betaalde camping te gaan en we hadden geluk want deze had een overdekt zwembad dus alsnog lekker kunnen zwemmen.

Woensdag 28 november, weer veel kilometers gemaakt. Zijn van Robe naar een gratis camping in Narrung(dicht bij Portland) gereden. Hebben in Portland inkopen gedaan en naar de mac voor gratis wifi maar die deed het helaas weer niet. Die dag nog een wilde kangaroo gezien, nouja het was een walibe gezien(die zijn een stuk kleiner) waar we heel dichtbij konden komen. Konden hem zelfs aanraken als we wouden maar dat durfden we niet dus maar veel foto's gemaakt.

Donderdag 29 november, een super warme dag gehad. 38 graden! In de ochtend zijn we naar het strand geweest bij Narrung maar daar hielden we het maar even uit omdat er echt super veel kleine prikkende irritante vliegjes waren. Hebben toen een andere verkoelende plek opgezocht en deze gevonden in Portland. Was daar een aangelegd strandje met bbq waar we ons de rest van de dag prima hebben vermaakt. Nouja we hebben daar vrij eigenlijk vrij weinig gedaan want met 'stil zitten' zweete je al. Slapen die nacht(op de zelfde camping als de dag ervoor) ging niet echt, dat lukte pas toen het vroeg in de ochtend begon te omweren. De gratis campings stellen trouwens niet veel voor qua voorzieningen. Het zijn vaak veldjes in het bos of tussen de duinen en als we geluk hebben is er een wc, water en zijn er picknick tafels. Maar goed ze zijn ook niet voor niets gratis en de locaties zijn vaak wel mooi.

Vrijdag 30 november, was weer een dag van veel kilometers en natuur. Het was deze dag een hele zoektocht naar een gratis camping(we hebben aan het begin van onze trip een boek aangeschaft waar allemaal gratis 'campings' in staan), hebben zowel bij zee, in een bos en in het oerwoud(waar de weg erg smal en steil was) gezocht maar daar de campings niet gevonden. Uiteindelijk hebben we overnacht in het bos bij Lorne waar we al een keer eerder hebben overnacht. Lorne is er trouwens onderdeel van de great ocean road waar ik in me vorige blog over heb verteld. Overdag tussendoor nog de reacties op me vorige blog kunnen lezen, super leuk was dat! Graag blijven doen!

Zaterdag 1 december, de eerste officiële zomerdag. Vandaag is officieel de zomer begonnen in australië, deze dag goed begonnen met een ontbijtje aan zee. Rest van de dag vooral getourd en op zoek geweest naar een parkeerplaats, deze uiteindelijk gevonden tussen de koeien(voelde een beetje als thuis) in de buurt van het dorpje Seymour(boven Melbourne). Weg er naar toe was erg mooi, laatste stuk reden we over een onverharde weg naast een riviertje in een dal. Wel moesten we af en toe hard op de rem trappen voor schapen en koeien die het leuk vonden om op het laatste moment nog even over te steken. Maar goed tijdens deze rit, op een paar vlinders na, geen dieren gekilled.

Zondag 2 december, naar een volgende campeerplaats 'in the middle of nowere' gereden en deze voor ons doen best snel gevonden. De campeerplek was in het Kurth Kiln National Park ten oosten van Melbourne. De hele middag gerelaxt en met de meiden gespeculeerd over wat we allemaal bijnwie gaan doen als we terug zijn in nl. Zaten op deze camping, en eigenlijk op bijna alle campings, tussen de duitsers en fransen. Dit zijn vaak stelletjes en ook zie je vaak bejaarde australische echtparen op de campings, niet heel interessant voor ons. Het is bij ons inmiddels een gewoonte om tussen 4-5 goon (Australische wijn) te drinken. Een geimigreede nederlander heeft ons verteld dat het in australië een gewoonte is om rond die tijd te gaan borrelen en wij zijn natuurlijk niet te beroerd om ons aan te passen aan de australische cultuur.

Maandag 3 december, zijn we naar Melbourne geweest. Lotte moest daar nog wat aankijken regelen. Daarna doorgereden naar Rosedale voor alweer onze 12e gratis camping. We moeten zuinig aan doen, het leven van een backpacker is nou eenmaal erg hard;). Heel apart is hier trouwens dat fietsers hier gewoon langs de (snel)weg fietsen, kei gevaarlijk vinden wij! Maar goed het is hier legaal, er staan zelfs borden voor langs de weg. Je moet hier tijdens het rijden dus niet alleen opletten voor overstekende kangaroos.

Dinsdag 4 december, van Rosedale naar het Anglers Rest in het Alpine National Park gereden. Hier brachten we de nacht door op een mooi plekje langs een rivier. Zijn nu een stuk het australische binnenland ingereden richting de Snowy Mountains, waar je in de winter kan skiën. Erg veel mooie natuur gezien onderweg, echt hoe ik het me in nl had voorgesteld. We verwachten hier trouwens geen sneeuw te zien, we hadden nog genoeg tijd en waren in de buurt dus waarom niet.

Woensdag 5 december, helaas geen sinterklaas hier dus wij moesten het doen met de door ons zelf geïmproviseerde chocoladeletters(rijstewafel met pasta) en goon. Was ook prima trouwens! Voor de rest was het een 'gewoon' tourdagje, richting de 'Snowy Mountains'. Erg mooie campeerplek vandaag, direct aan een meer tussen de bergen. Zitten in de buurt van het dorpje Tumut. Deze dag met een australische man gepraat die vertelde dat ozzies(australiërs) onze Hurby vaak 'whhhhsboem' noemen, dit door het geluid wat de schuifdeur maakt als je hem dicht schuift. De ozzies gebruiken trouwens veel afkortingen, zo wordt een kangaroo een 'roo' genoemd en een bbp een 'barbie'. Het auto rijden doen we trouwens allemaal met de kaart(en af en toe wat hulp van locals) en dat gaat ons prima af. We verdwalen zelden, campings zoeken gaat niet altijd even makkelijk. Dat ligt trouwens volgens ons niet aan ons maar aan dede route beschrijvingen die in het campingboek staan. De australische man zei dat ozzies zeggen dat vrouwen over het algemeen geen kaart kunnen lezen maar dat wij het tegendeel bewijzen. Wat waren we trots;).

Donderdag 6 december, was een jubileumdag. Was vandaag precies 1 maand geleden dat ik uit nl ben vertrokken. Vond het best lang klinken omdat ik nooit langer dan 2 weken weg ben geweest maar zo voelde het niet. Aan de andere kant heb ik al wel super veel gezien en gedaan, de tijd vliegt en dat is een goed teken.
Was vandaag een dag met mooi weer(in de bergen was het wat frisser), 27 graden prima tempratuurtje. Zaten deze dag weer op een betaalde camping dicht bij Canberra in de stad Qubeanbeyan. Toen direct maar een kleine zomerschoonmaak gehouden.

Vrijdag 7 december, zijn me naar Canberra geweest dit is de hoofdstad van australie.
Daar hebben we geshopt en wat gebouwen bekeken. Hoewel iedereen tegen ons zei dat het een saaie stad zou zijn vonden wij het er best wel oké. De gratis camping van deze nacht was in Bungendore vlak langs een drukke weg. Toen we 's avonds net onze slaapzaken wouden induiken om te gaan slapen werd er op onze camper geklopt, ik naar buiten stonden daar een paar locale jongens die vroegen of wij mee gingen naar de rivier. Ze hadden daar een kampvuur, drank en zouden een babies houden er waren ook al meer mensen. Dat leek ons wel wat en dus snel omgekleed en de jongens opgezocht. Dat was nog een hele tocht langs de rivier met kiezels en in het donker maar we zijn er gekomen en hebben een super leuke avond gehad. Was een vriendengroep van 5 jongens, waren allemaal heel verschillend(van cowboy tot wanne be hiphopper) maar als groep erg gezellig.

Zaterdag 8 december, lekker uitgeslapen en rustig aan gedaan. In de middag hebben we in Bateman Bay(aan de kust) inkopen gedaan en daarna naar onze gratis camping in de buurt van deze plaats gegaan. Rest van de middag/avond ben ik druk geweest met kaartjes schrijven/maken, heb deze zonder postzegel verstuurd(blijkt te werken). Hoop dat ze aankomen!

Maandag 10 december, was het erg slecht weer: regen! Blijkt helaas ook hier voor te komen. Na een stuk gereden te hebben (door natuur die waarschijnlijk erg mooi was geweest als de zon scheen) bedacht ik naar de bios te gaan, vond dat we dat wel verdienden met dat slechte weer;).

Zijn toen naar het dichtsbijzijnde dorpje gereden vanaf de plek waar we die nacht wouden camperen en wouden daar gaan vragen waar de bios was. Dit ging ik toen vragen bij het postkantoor, daar was een man zo vriendelijk dat hij aanbood om voor ons uit te rijden richting de bios. Wij dus met Hurby achter die man aangereden richting de bios, ging prima en was ook wel nodig want het was nog een hele rit. Uiteindelijk naar de film 'Pitch Perfect' geweest, was een leuke film beetje musicalachtig.

Nu is het woensdag 12 december en ben ik bijna klaar met het typen van dit, best wel lange, blog. Besef me nu dat de tijd hier heel snel gaat, het is nu half december en dat betekend dat we Joshe aankomend weekend al afzetten bij haar familie in Byron Bay. Lotte en ik blijven het weekend daar dan ook. Twee weekjes later is het al kerst en oud en nieuw en 3 januarie moeten Lotte en ik de Hurby alweer afleveren in Sydney. De tijd vliegt! Maar goed heb het in iedergeval nog erg naar me zin met de meiden en geniet van al het moois hier.

Amanda

• 12 December 2012 - 07:58

Neelke:

Ha Amanda!

Wat een verhaal weer joh! Super! Dat is eens een keer iets anders dan thuis he, kerstmannen op slippers en een 'chocoladeletter' van rijstewafel en pasta haha!
    Wij hebben afgelopen zondag met de meiden+aanhang Sinterklaas gevierd, was gezellig! Maar hebben je wel gemist hoor;)
    In welke stad zitten jullie met oud&nieuw dan? Sydney schijnt ook erg mooi te zijn dan ;)
    Enjoy!!
    Liefs,

• 12 December 2012 - 08:12

Maaike:

Jaaaa weer een blog van Amanda:D
    Wat een verhaal. En wat leuk weer om te lezen! Het heeft even geduurd maar dan heb je ook wat ;) Ik ben blij dat je het zo naar je zin hebt. Geniet maar lekker van de zomer daar, want hier is het koud en zelfs af en toe wat sneeuw! :P Dus na aankomend weekend gaan jullie met z'n tweeën verder? En wat fijn dat het zo goed gaat met die twee andere meiden! Want je zit natuurlijk wel de hele tijd op elkaars lip, moet je het er wel goed mee kunnen vinden :) Ach en als het 3 januari is en je stopt met de roadtrip ga je wel weer wat anders leuks doen! :P Maar ik ben alleen nog wel heeeel benieuwd naar foto's!!!:P

Geniet ervan!!! xxxx Maaike

• 12 December 2012 - 09:11

Bertine:

Hee Amanda!

Zoo, ja dit is inderdaad weer een heel verhaal geworden!Echt super leuk dat je alles per dag opschrijft! Ik hoor eigenlijk alleen maar positieve dingen, dat is een goed teken.Als ik dit zo lees vermaak jij je daar nog wel een hele poos =) Wat gaat de tijd toch snel! Je bent er alweer een hele maand. Weet je ook al wat je na jullie hurbytocht gaan doen? Heb je al enig idee wat voor soort werk?
    En heb je ook al wel een klein beetje zin om te gaan werken, na zo'n trektocht door de natuur van Australie?
    Leuk dat we weer wat van je hebben gehoord!

Veel liefs uit het kikkerlandje!
    Dikke knuffel, Bertine

• 12 December 2012 - 09:36

Jesca:

Wat leuk om weer een blog van jou te lezen! Daar had ik al naar uitgekeken ;)
    Wat gaaf wat je daar allemaal meemaakt en ziet!:)
    En fijn dat je het zo goed kunt vinden met die twee meiden :)
    Wij hebben sinterklaas er inmiddels opzitten, en het was gezellig, maar
    hebben je wel erg gemist!!
    Je kwam nog wel in wat gedichten voor haha:p
    Ik heb trouwens nog wel wat te vertellen, wat jij vast interessant vindt, maar
    zal ik je gauw een keer mailen, kan je het daar lezen ;)
    En ik ben trouwens ook benieuwd naar foto's, die krijgen we vast nog gauw
    te zien!!
    Veel plezier komende tijd:)
    Xxx Jesca

• 12 December 2012 - 10:02

Annet:

hoooiii!
    Jaaa daar was dan weer een blog! Was weer super leuk om te lezen! Als je het zo leest lijkt het net een droom; we gaan met de Hurby naar die plek en dan weer naar die! En we zien dit en dat! Haha echt super leuk! Ben ook heel benieuwd naar de foto's! Ja gaat best snel he een maand, voor die tijd lijkt het super lang, maar als je je vermaakt gaat de tijd eigenlijk veel te snel! Hebben jullie nog meer plekjes waar jullie willen kijken? Want je hebt nog maar eventjes met de Hurby! :P En daarna aan het werk? Al een idee waar je gaat werken? En ga je samen met dat andere meisje of gaan jullie na dit avontuur weer apart verder?
    Heel veel plezier! & hopelijk kunnen we binnenkort een keer skypen met z'n allen! :D
    Xx Annet

• 12 December 2012 - 19:24

Esther F:

Hee Aman!

Leuk om je verhalen te lezen en je foto's te zien, het is echt mooi daar! Super dat je het zo naar je zin hebt :)
    Wij moeten zaterdag nog tegen Ens voetballen en misschien volgende week tegen Staphorst en dan winterstop, maar we missen onze ouwe aanvoerdster wel hoor!

Veel plezier nog verder, geniet ervan!
    xx

• 12 December 2012 - 20:34

Yvonne:

Amaaaandaaaaa!!!
    Leuk! weer een blog om te lezen!:) echt super leuk om te lezen wat je elke dag doet en heb gedaan!:)
    Hou je dat allemaal bij in een boekje ook? Het is iig echt zo leuk om te lezen!
    Het klinkt ook echt zo gaaf allemaal... hebben wilde kangeroo gezien.. haha kan me nauwelijks voorstellen.. hier in de buurt alleen maar wilde konijnen XD
    Ik ben ook echt super benieuwd naar je foto's! dus als je weer x tijd heb... (A)
    En zoals hierboven al gezegd is.. hebben zondat sinterklaas gehad! was erg gezellig!
    ben goed in zeik genomen door annet(die had mij getrokken) in het gedicht.!
    Kwam jij ook nog in voor! mijn fietsmaatje:p

Weet je al wat je straks gaat doen als jullie afscheid hebben genomen van jullie Hurby??? XD
    AL iets van werk gevonden? of gewoon nog lekker verder touren?
    Mijn contract word trouwends niet verlengt bij de Gemeente Zwolle.. Ga weer gezelllig terug de koekoek in(A) komkommertjes plukken in de tropische kassen :p Weer gezellig bij Bertine en Melinda werken:)

Geniet nog weer van alles! En wacht met smart op je volgende blog!!:)
    Dikke knuffel vanuit het mooie koude ijsselmuiden!!!
    liefs Yvonne

• 13 December 2012 - 12:19

Geralda:

Hooi Amanda!!

Wat ben jij een goede blog schrijfster zeg! Je laat me bijna beleven wat je daar allemaal doet! Vind het echt super fijn dat je het daar zo goed hebt! En wat een temperaturen heb je daar, ik stond gisteravond weeer eens de ruiten van de auto te krabben toen dacht ik wel ff aan je. Bevroren ruiten heeft jullie Hurby geen last van!

Hier gaat alles verder ook goed, deze week heb ik het lekker rustig... Volgende week ga ik met mn moeder een nachtje richting Maastricht, gezellig naar de kerstmarkt! Ben heel benieuwd...
    Hebben jullie een mini kerstboompje bij jullie? En worden jullie daar nu ook platgedraaid met kerst muziek? Wel geniaal dat daar Nederlandse radio DJ's zijn!

Geniet er nog even lekker van! Ik kijk al uit naar je volgende Blog && De foto's of course :)

Liefs Geralda

• 13 December 2012 - 12:19

Geralda:

Hooi Amanda!!

Liefs Geralda

• 13 December 2012 - 20:27

Melinda:

Hoooooooooooooooooooooooi Amanda!

Ik dacht: YES weer een blog! En ja hoor, hij was weer super leuk! Wat goed om te lezen dat je je zo goed vermaakt. Leuk dat je ook alles per dag opschrijft. Goh en dat je één dag regen had, balen! :P haha! Hier vriest het... de ene dag sneeuwt het, andere dag regent het, en zo nu en dan worden ook wij blij gemaakt met de zon!

Maar joh over 3 weken de hurby al weer weg? Maar je kunt dan nog super veel zien. Ik ben erg benieuwd naar je volgende blog en inderdaad de foto's! Kun je ons mooi een beetje jaloers maken, hihi.

Geniet!

xxx Melinda

• 15 December 2012 - 10:54

Mam:

Hai lieve meid

Leuke Fotos, je wordt al mooi bruin.
    Weet je dat we met zijn allen wel langer dan een uur aan de telefoon hebben gezeten,maar was wel heel leuk om zo is even bij te kletsen.Veel plezier als je vanavond uitgaat, je wel netjes gedragen!!!!!!!
    Groetjes ons xxxxxxxxxxxxxxxx

• 25 December 2012 - 14:07

Dieuwer:

Hoi Amanda,

Leuk om even iets te zien van jullie reis! Ziet er erg mooi uit. Helemaal als ik hier naar buiten kijk.....regen, regen, wolken, regen, wolken..... Volgens mij een erg mooi land.
    Heel veel plezier gewenst. Geniet ervan.

groeten Dieuwer